Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Rösträtt

Av cecilia hammarsten - 8 september 2010 09:39

För att få kunna rösta i de politiska valet måste man vara över 18 år, ha bott i Sverige i minst tre år och vara svenska medborgare. Men även om du är svenskmedborgare och är i något annat EU-land kan du rösta. Det finns olika möjligheter till att rösta, genom att förtidsrösta det gör max 18 dagar före valet. Sedan finns det vanligaste sättet att själv gå till sin vallokal. Några veckor före valet kommer det hem ett röstkort i brevlådan och på det står det vilken vallokal just du ska rösta i. 


Mina åsikter:

Jag tycker att det är bra att man kan rösta från andra länder (om man är svenskmedborgare) Jag får ju inte rösta i år, men nästa val då får jag också vara med och påverka.

 
 
Amanda

Amanda

8 september 2010 10:14

bra skrivet :P

http://amandavalet.blogg.se

 
Ingen bild

cissi

8 september 2010 11:16

Sv; tack

 
Lukas

Lukas

8 september 2010 13:35

Vad bra att du är med och påverkar nästa val :D

http://omfgitsdecent.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

cissi

9 september 2010 09:06

Sv; haha. ja de klart ;D

 
Ingen bild

Marie

9 september 2010 20:57

Hej Cissi!
Jag tycker du har kommit igång bra med din blogg! Fortsätt lägga in dina egna åsikter i inläggen, det är de som är de mest intressanta, att se hur du tänker och resonerar! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cecilia hammarsten - 20 september 2010 10:45

Hur gick valet? Moderaterna vann med ca 6% över Socialdemokraterna.   Röster procent per parti: Moderaterna - 30,4% Folkpartiet - 6,6% Centerpartiet - 6,9% Kristdemokraterna Socialdemokraterna - 29,7% Miljöpartiet - 8,6% Vänste...

Av cecilia hammarsten - 14 september 2010 09:21

Först när jag fick reda på att vi skulle blogga om politik i två veckor tänkte jag: - herregud, det här kommer bli det tråkigaste jag gjort.  Men de va väldigt intressant faktiskt när man väl har fått en inblick i hur allt går till och hur man gö...

Av cecilia hammarsten - 13 september 2010 08:42

Det republikanska partiet. Repulikanerna är ungefär som vi i Sverige har två ''block''. Och i de här fallet är repulikanerna mer åt de högra hållet. Inom amerikansk politik har repulikanerna allmänt kommit att bli mer konservativa eller högerinrikt...

Av cecilia hammarsten - 9 september 2010 08:47

     Socialdemokraterna De vill ha fler jobb och stark ekonomi. De vill att Sverige ska vara ett konkurrenskraftigt land i full sysselsättning. De vill skapa villkor för exportindustrin, tjänstesektorn, småföretag och välfärden att utvecklas starkt...

Av cecilia hammarsten - 8 september 2010 09:06

Regeringen får skulden för dåliga betyg för att fler och fler elever har problem i skolan. I våras var det ungefär 14 000 elever som gick ut nian med betyg som inte var godkända och det är regeringens fel säger de rödgröna partierna. Skolverket säger...

Presentation


Cecilia Hammarsten

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards